Pallejà

Pallejà
  • MIDA DEL TEXT   

03:04  |  26/03/2025

El 15 de març commemora el Dia Mundial de les Persones Consumidores

  • Cartell de la campanya de la Diputació de Barcelona 'Si sembla fake, ho és'

    Cartell de la campanya de la Diputació de Barcelona 'Si sembla fake, ho és'

14/03/2025

L’Oficina de Consum de Pallejà ofereix el seu servei a la ciutadania els dimarts

Aquest dijous 15 de març se celebra del Dia Mundial de les Persones Consumidores per fer visibles els drets en matèria de consum i posar en valor la tasca dels Serveis Públics de Consum.

 

En aquest sentit, cal recordar que de l’Oficina de Consum de Pallejà està ubicada a La Molinada (Rambla Pau Casals 6) i ofereix l'horari d’atenció al públic els dimarts, de 10 a 14 h, i de 16 a 19 h. El telèfon de contacte és el 93 663 15 40.

 

'Si sembla fake, ho és'
D’altra banda, i també amb motiu del Dia Mundial de les Persones Consumidores, la Diputació de Barcelona ha posat en marxa una campanya de sensibilització que posa el focus en les persones adolescents i joves per alertar-les dels riscos i perills en matèria de consum que hi ha a internet i a les xarxes socials.

 

Amb aquesta iniciativa, l’organisme vol fer visible la tasca dels serveis públics de consum, perquè adolescents i joves els vegin com uns aliats a l'hora de defensar els seus drets.

 

Consells per estar alerta a la xarxa

  • Desconfia dels missatges sospitosos: No obris enllaços de correus electrònics o missatges de desconeguts. Podrien ser estafes.
  • No comparteixis informació personal: Cap empresa seriosa et demanarà dades personals o bancàries per correu electrònic. Si ho fan, és una estafa.
  • Compte amb les ofertes massa bones per ser veritat: Si veus productes de luxe a preus molt baixos, podrien ser falsificacions o articles robats.
  • Atenció amb les webs de descàrregues gratuïtes: Algunes pàgines que ofereixen pel·lícules, música o llibres gratis poden utilitzar les teves dades personals de manera fraudulenta.
  • Compra amb precaució a portals de segona mà: Consulta les valoracions d’altres persones abans de comprar o vendre. Recorda que entre particulars no hi ha garanties legals de consum.
  • Descarrega aplicacions de fonts oficials: Si compres per Internet a través d’una app, baixa-la sempre des de la pàgina oficial, revisa els comentaris d’altres usuaris i llegeix la política de privacitat.


Com actuar si has estat víctima d’una estafa a internet

 

1. Recull proves de l'estafa o de l’engany
Guarda totes les comunicacions, correus electrònics, captures de pantalla i qualsevol altre document relacionat amb l'estafa. Aquestes proves seran útils per demostrar el frau i fer la reclamació.

2. Contacta amb l'empresa o plataforma
Si es tracta d'una compra en una plataforma reconeguda (Amazon, Wallapop, Vinted, etc.), contacta amb el servei d'atenció al client i explica què ha passat. Sovint tenen polítiques de protecció al consumidor que podrien ajudar-te a recuperar els diners.

3. Consulta amb la teva entitat bancària o al teu proveïdor de serveis
Si has realitzat el pagament amb targeta, la factura del telèfon o altres serveis de pagament, contacta amb el teu banc o amb el proveïdor del servei. Sovint, poden iniciar un procés de devolució del pagament o bloquejar transaccions futures amb el venedor.

4. Acudeix al servei públic de consum (OMIC) del teu ajuntament
Els serveis públics de consum locals ofereixen serveis de mediació i faciliten l'accés a l'arbitratge per trobar una solució satisfactòria als conflictes de consum. Si consideres que s'han vulnerat els teus drets, presenta una reclamació.

5. Denuncia a la policia
A Catalunya, pots presentar una denúncia davant els Mossos d'Esquadra per informar sobre una estafa, un frau o qualsevol altra conducta delictiva a Internet. Això és especialment recomanable si es tracta d'una quantitat considerable de diners o d'un delicte greu. Pots fer-ho en línia o acudir a una comissaria.

6. Conflictes amb portals ubicats a altres estats de la UE
Si l'estafa té caràcter transfronterer i l’empresa té seu a un altre país de la UE, pots recórrer al Centre Europeu del Consumidor (CEC) o a la plataforma de resolució de litigis en línia de la Comissió Europea. Si l’empresa o l’autor de l’engany està ubicat fora de la Unió Europea, resulta força complicat resoldre qualsevol problema.

7. Altres organismes de protecció als consumidors
Si es tracta d’una reclamació en matèria de protecció de dades personals, l’organisme competent és l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades. Si disposes de proves o indicis que acreditin la vulneració dels teus drets a la protecció de dades, pots presentar una reclamació a través de la seva seu electrònica.



Data de modificació: 14/03/2025 12:50:20